>> A rendelés összege szerint sávosan csökkentjük a szállítási költséget. :) Hogy a vásárlás olcsóbb legyen! <<

Kérdésed, kérésed van? Hívj bátran! +36-30/098-0140
Ügyfélszolgálat hétköznap 08-17-ig.

Témák, amiket fontosnak gondolunk

Vashiány – mutatjuk, hogyan kerüld el

univital.hu
2022.03.23 14:12
Vashiány – mutatjuk, hogyan kerüld el

Népbetegség, mely a leggyakrabban előforduló hiánybetegségek egyike, a fejlett országok lakosságának 60-80%-át érinti élete során, mégsem beszélünk róla eleget. Noha egy egyszerű vérvétellel megállapítható, a vashiány nem csak erre a kórképre jellemző tünetei sokszor megnehezítik a felismerést.

Ám fontos észben tartanunk és ha erre gyanakszunk, kivizsgáltatni, hisz számos változatos probléma kiváltó oka lehet. Ezek közül a legsúlyosabb a vashiányos vérszegénység. A betegség lassan alakul ki és a tünetek idővel súlyosbodnak.

Mielőtt rátérünk magára a hiánybetegségre, ejtsünk pár szót a szervezetünk számára egyik legfontosabb nyomelemről, a vasról! Kezdjük azzal, hogy a nyomelemek szervezetünk számára nélkülözhetetlenek, ugyanakkor testünk nem képes maga előállítani őket. A vas például számos enzim összetevője és nélkülözhetetlen a szövetek oxigénszükségletének a biztosításában. Energiát ad, az immunrendszert segít jobban működtetni, erősíti a központi idegrendszert és frissen tartja az elmét. Már az enyhe vashiány is jelentősen csökkentheti a koncentrálási képességet, rontja a tanulási teljesítményt, ezért kialakult hiányát mindenképpen kezelni kell!
És most nézzük meg, mik lehetnek a vashiány ismert és kevésbé ismert tünetei, mi alapján gyanakodhatunk erre mégis, vajon érintettek vagyunk -e és hogyan előzhetjük meg, hogyan kezelhetjük ha már kialakult a probléma.


A vashiány hátterében általában három ok áll:

  • az egyik a nem elegendő vasbevitel,
  • a másik, amikor a felszívódást valami gátolja,
  • illetve a fokozott vasigény.

A nem elegendő vasbevitel azt jelenti, hogy a szervezet kevés, hiányos vagy nem megfelelő (például egyoldalú, egészségtelen) táplálkozás során nem jut elegendő tápanyaghoz, így vashoz sem. Egy egészséges szervezet folyamatosan vashoz jut az elfogyasztott ételek által, ám a különböző ételekben a vas felszívódási hatékonysága is különböző lehet. A legkönnyebben hasznosítható az állati eredetű, húsból vagy vérből származó vas, míg a növényi eredetű vas felszívódási hatásfoka valamivel rosszabb, így a vegetáriánus vagy vegán étrendet folytatók fokozottabb odafigyelésre van szükségük.
Léteznek olyan anyagok, melyek a bevitt tápanyagainkban lévő vas felszívódását gátolják. Ez azt jelenti, hogy a vas a szervezetbe még bejut, a bélcsatornában is jelen van, ám onnan az anyag hatására felszívódni már nem képes. Ilyen felszívódást gátló hatása lehet többek közt a – szintén sokunkat érintő – reflux vagy fekély miatt szedett gyógyszereknek, de csökkenti a vas felszívódását a kalcium, a magnézium is, illetve a növényekben lévő fitátok (például gabonafélék, diófélék, hüvelyesek, korpa, de a kávé és a tea nagy mennyiségű fogyasztása is).


A vasat a táplálékból szívják fel a bélrendszerben található bélbolyhok, így felszívódást gátló vagy csökkentő ok lehet gyulladásos bélbetegség is, illetve gyomorműtétek, bélrendszeri műtétek, hisz ha eltávolítják a gyomor vagy a vékonybél egy részét – ahol a vas alapvetően felszívódik – akkor csökken a felszívódás lehetséges felülete is.
A fokozott vasigény alatt azt értjük, amikor a szervezet vasigénye hirtelen megnövekszik. Ilyen lehet például nőknél a menstruáció, ahol a vérvesztéssel vasraktárak is ürülnek, illetve a terhesség, amikor a női szervezet nem csak a saját, hanem a növekedő magzat vérellátásáért is felel. (Ezek miatt a tényezők miatt a nőknél a vashiány négyszer gyakoribb, mint a férfiaknál.) Ugyanúgy, ahogy egy menstruáló nőnek, egy rendszeres véradónak is megnőhet a vasigénye. Fontos a vasat pótolni akkor is, ha valamilyen – esetleg nagyobb vérveszteséggel járó – sérülés ér bennünket, olyan gyulladásos betegségünk van, mely hatására a vér a széklettel ürül és akkor is, ha (időszakosan vagy általában) jellemző ránk a gyakori orrvérzés.

Jó tudni, hogy a szervezeten belül a vas újrahasznosul: amikor egy vörösvérsejt elpusztul (ezek átlagosan nagyjából 120 napig életképesek), a benne lévő vasat a szervezet újra felhasználja az új hemoglobin molekula felépítéséhez. Tehát a bevitt vasat, ha az megfelelően képes felszívódni, a szervezet megtartja, és csak vérvesztés miatt kerül ki a szervezetből.

A vashiány legfőbb tünetei a fáradékonyság és letörtség, ami sápadtság formájában jelenik meg az ajkak és a körömágy környékén, illetve a bőrszárazság. A fizikai gyengeség és a koncentrációs zavarok mellett a könnyű kifulladás és az időnként heves szívdobogás is arra utalhatnak, hogy bizony vashiányról van szó. Jellemző tünet még a gyakori fejfájás, szédülés és a fülzúgás, ami további pszichés tünettel társulhat. Csecsemőkorban a fejlődés késését és viselkedészavart is okozhat. Sokszor először a hajhullás, elvékonyodó hajszálaink, illetve töredező körmünk ad okot aggodalomra és mert ezeknek is rengeteg különböző oka lehet, ritkán gyanakszunk vashiányra.


Ezen kívül árulkodó tünetek lehetnek még:

  • nyugtalan alvás, álmatlanság
  • magasabb pulzus, szabálytalan szívverés
  • koncentrációs nehézség, ezzel együtt csökkenő tanulási készség
  • mellkasi fájdalom, légszomj
  • csökkent immunitás
  • hideg kezek és lábfejek, gyakori fázás
  • látászavarok és szédülés
  • fülzúgás, fülcsengés
  • ingerlékenység
  • erős, fájdalmas menstruáció
  • nyugtalan láb szindróma, a láb és lábfej zsibbadása, bizsergése
  • gyulladás a száj sarkában, nyelési zavar, nyelvfájdalom

Érdekesség, hogy a vashiány szokatlan dolgok kívánásával is jelentkezhet. Például az lesz feltűnő, hogy agyagot, sarat, krétát vagy jeget kívánunk. Ennek a pontos okát nem lehet tudni, de a legtöbb elmélet szerint ilyenkor a hiányzó ásványi anyagokat próbáljuk ösztönösen pótolni.

Azt mondtuk, hogy a vashiányt – hacsak nem vagyunk valami miatt kifejezetten hajlamosak rá – táplálkozással többnyire megelőzhetjük. Meg azt is, hogy vannak jól és kevésbé jól felszívódó vastartalmú élelmiszerek. Nos, akkor nézzük meg, mit érdemes ténylegesen fogyasztani, annak érdekében, hogy szervezetünk vas-ellátottsága rendben legyen!

A legtöbb vasat tartalmazó állati élelmiszerek a következők:

  • Marhahús
  • Csirke
  • Kagyló
  • Tojás
  • Bárány
  • Máj
  • Makréla
  • Osztriga
  • Sertéshús
  • Szardínia
  • Fésűkagyló
  • Tonhal
  • Pulyka

A növényi vasforrásoknak – bár a bennük lévő vasnak igaz, hogy kevésbé hatékony a felszívódása az állati élelmiszerekkel szemben –, ugyanakkor vastartalmuk mellett magas a C-vitamin és/ vagy a karotinoid tartalmuk is (mint például béta-karotin, az A-vitamin növényi alapú változata) és ezek javítani tudják a felszívódást.

Ilyenek lehetnek:

  • Hagyma
  • Bab
  • Brokkoli
  • Leveles zöldségek (például spenót és kelkáposzta)
  • Lencse
  • Diófélék
  • Aszalt szilva és egyéb szárított gyümölcsök
  • Quinoa
  • Eper
  • Édesburgonya
  • Tofu
  • Görögdinnye
  • Teljes kiőrlésű termékek

Mint írtuk, a vashiány egy vérvétellel kideríthető. Mivel látjuk, mennyi különböző nehézséget tud okozni és mennyire komoly következményei is lehetnek, ha nem jövünk rá időben, érdemes rá figyelni – és nem csak akkor, amikor már megjelentek a tünetek. Ha hajlamosak vagyunk vashiányos állapotra, mindenképp előzzük meg a bajt!

Mutatunk néhány étrend-kiegészítőt is, melyekkel megelőzhető, illetve kezelhető a vashiány.

  • A NaturTanya Szerves vegán vas szirupja például szerves vas-pidolátot, bioaktív folátot, zöldség- és gyümölcslé koncentrátumokat (alma, spenót, vízitorma, sárgarépa, sárgabarack), valamint gyógynövény kivonatokat (csipkebogyó, nagy csalán) tartalmaz, melyeket vitaminok és ásványi anyagok (B12-vitamin és mangán) egészítenek ki. Édesítőszerrel készült, vegán, glutén- és laktózmentes és várandósok is bátran fogyaszthatják. A csipkebogyóban lévő C-vitamin segíti a vas felszívódását.
    Itt jó árban megvásárolható. -->

  • A Celsus Lady Vas cseppje komplex, egyedi hatóanyagaival (vas-szulfát + C-vitamin + grépfrútkivonat) gyorsan és hatékonyan szívódik fel. Cseppenthetjük italba, ételbe is. Segít a menstruáció idején, illetve ajánljuk kismamáknak terhesség és szoptatás ideje alatt is.
    Itt jó árban megvásárolható. -->

  • A Celsus Vaserő cseppjeit fejlődő kisgyermekeknek ajánljuk. A folyékony formulája miatt könnyen tehető italba és ételbe is, ráadásul eperízű, így talán a kicsik is jobban szeretik majd!
    Itt jó árban megvásárolható. -->

Nézz körül az univital.hu webáruházban és találd meg a legmegfelelőbb terméket a vashiány megelőzésére és kezelésére!