>> Ingyenes szállítás Foxpost automatába már 10 000 forinttól! <<  + ajándék minden csomagban! :)

Kérdésed, kérésed van? Hívj bátran! +36-30/098-0140

Témák, amiket fontosnak gondolunk

Ketogén diétáról röviden

univital.hu
2022.02.01 12:34
Ketogén diétáról röviden

Tudtad, hogy Vanessa Hudgens amerikai színésznő egyszer egy szerep kedvéért közel 10 kilót hízott, s hogy ezt a forgatás után mielőbb ledolgozza, ketogén diétába kezdett? És azt, hogy Alicia Vikander, a friss Tomb Raider sztárja, szerepére a ketogén étrenddel készült?

Elképesztő eredménye 2021 márciusa óta már a képernyőn is látható. Halle Berry pedig korábban egy Instagram-posztjában írt arról hogy már akkor nagy rajongója volt a ketónak, mielőtt az ennyire felkapott lett. Azt írja, mivel 19 éves kora óta kettes típusú cukorbetegséggel él, számára ez nem is diéta, hanem életmódváltás, ami nem csak a külsejére hatott pozitívan, hanem egészségére is.

De vajon a rengeteg diétairányzat és étrendi ajánlás közül, miért pont ezt választották ők és választják egyre többen a világon? Miben rejlik leginkább a ketogén diéta sikerének titka?

Nos, először is abban, hogy látványosan és hatékonyan működik, izomveszteség és éhségérzet nélkül. Az alacsony szénhidrát- és megemelt zsírbevitel miatt kialakult ketózis aktiválja az energia és az öröm-érzést az agyban, gyorsan olvasztja le a kilókat és ehhez még éhezni sem kell. A „jojó-effektus” sem jellemző, nem ugranak azonnal vissza a leadott kilók még akkor sem, ha a diétát abbahagyod. Ki ne szeretné jóízű evéssel elérni az álomalakot?


Nézzük egy kicsit bővebben, hogyan is kell elképzelni az étrendet és magát a ketózis folymatát.

 

A ketogén étrend és a ketózis folyamata

A ketogén diéta egy nagyon alacsony szénhidrátbevitelen (low-carb) és magas zsírbevitelen (high-fat) alapuló étrend. Lényege, hogy a makrotápanyagok, tehát a fehérje, a szénhidrát és a zsír arányát megfelelően határozzuk meg. A napi kalóriabevitel 5% – 10%-a szénhidrát, 20% – 25%-a fehérje és 65% – 75%-a zsír kell, hogy legyen.
Nem mindegy azonban az sem, hogy milyen zsírokat fogyasztunk: a diéta a többszörösen telítetlen, esszenciális zsírsavakat részesíti előnyben a telített zsírokkal szemben.

Ez a módszer újraprogramozza az anyagcserénket és mozgósítja a raktározott zsírokat, azzal, hogy a ketózis folyamata által zsírégető üzemmódba kapcsolja a testünket. Ez a folyamat a szervezetben akkor alakul ki, amikor a szénhidrátbevitel drasztikusan lecsökken, a szervezet szénhidrát raktárai pedig ezáltal kiürülnek és már nincs elég a megfelelő vércukorszint fenntartásához. Ahogy fogy a cukor, az inzulin (a zsírraktározó hormonunk) helyett egy glukagon nevű „zsírbontó hormon” választódik ki. Ezután a zsír a májban ketontestekké alakul, így olyan energiaforrást kapunk, amelyet testünk majdnem összes sejtje képes hasznosítani és ami több, mint kétszer annyi energiát szabadít fel, mint a szénhidrát. Emiatt a ketogén diéta kiváló energiaszint növelő, nagyon jó gyulladáscsökkentő, anyagcsere szabályozó, illetve fogyasztó hatású lehet, mellette pedig nem kell aggódnunk a „jojó-effektus” kialakulása miatt sem.

 

A jojó-effektus

Itt tegyünk egy kis kitérőt és beszéljünk arról, hogy mi is az a sokat emlegetett „jojó-effektus” és hogyan alakul ki, illetve miért nem jellemző ez a ketogén diétára olyan mértékben, mint a legtöbb diétairányzatra.
„Jojó-effektusról” akkor beszélünk, amikor egy sikeres fogyókúra után visszatérünk eredeti étrendünkhöz és a leadott súly viszonylag gyorsan vissza is kúszik, majd kezdhetjük a fogyókúránkat előröl. A kilók le-fel „jojózása” nem csak egy ördögi kör, melyből nincs kiszállás, de az egészségünknek és testünknek sem tesz jót.

A megszokott fogyókúrák során a szervezet nagyjából 40%-ban az izomszövetet, 60%-ban pedig a zsírraktárakat égeti el. Mivel a legfőbb zsírégetők az izmok, a fogyókúrát követően az anyagcsere nem képes megbirkózni ugyanazzal az energiamennyiséggel, mint előtte, és ez a súly visszaszedéséhez vezet. Míg a ketózis állapotában a fogyás elsősorban a zsírraktárakat érinti és az izomszövet megmarad.
Ez azért elég jól hangzik, ugye?

Ugyanakkor, mint minden étrendbeli változtatás, hogy sikeres legyen ehhez is szükséges egy kis utánajárás, odafigyelés és a konyhánk tartalmának átválogatása, hogy a diétánk során a megfelelő alapanyagokhoz nyúlhassunk.

Ám akkor sem kell elkeseredned, ha jelenleg időhiányban szenvedsz vagy egyszerűen nem szeretsz főzni, hiszen léteznek olyan csomagok, melyek a ketogén diéta alapján segítségedre lesznek célod elérésében, mégsem kell órákat töltened a konyhában. Ha szeretnél megszabadulni néhány kilótól, mielőtt lekerül a télikabát és szeretnél könnyen és gyorsan elkészíthető ételeket enni, nézd meg legújabb Expressz Diétacsomagunkat.

Itt, most akciósan megrendelhető >>

Az Expressz Diéta egy 5 napos ketogenikus étrend program, amely protein alapú testsúlycsökkentő, működése pedig a ketózis alapjain nyugszik. Könnyen ás gyorsan készíthető ízletes ételei emelt mennyiségben tartalmaznak magas-minőségű természetes proteineket, míg csökkentett mennyiségű szénhidrátokat, zsírt és kalóriát.
Napi négy étkezésből áll, mely mindössze 850 kalóriát tesz ki.


A program maximum 20 napig alkalmazható attól függően, hogy mennyi a súlyfelesleg, ezt követően szünetet kell tartani. Ez az idő viszont bőven elegendő ahhoz, hogy átálljon a szervezetünk és mi magunk is átálljunk agyban a hosszú távú életmódváltásra.

Azonban nagyon fontos észben tartanunk, hogy mint minden diéta, a ketogén diéta sem lesz önmagában egészséges, ha csupán arra figyelünk, hogy mit (nem) ehetünk és nem figyelünk a megfelelő vitaminbevitelre. Hogy a diéta kifejthesse számos, szervezetünkre gyakorolt áldásos hatását, fontos tisztában lennünk azzal, hogy milyen vitaminokra van szükségünk, amelyekkel megtámogathatjuk egészségünket. Ilyen fontos vitaminok például a szerves C-, D- és K-vitaminok, melyeket érdemes étrendkiegészítő formájában fogyasztanunk, hogy a megfelelő működéshez biztosan elegendő mennyiségben álljanak szervezetünk rendelkezésére.

https://www.univital.hu/egeszseg_vitamin >>